top of page
חיפוש

אוריינות דיגיטלית בעידן במידע- מ Nice to Have ל Must Have


בואו נדבר על הפיל שבחדר- אין לנו מושג לאיזה עולם אנחנו מגדלים את הילדים שלנו. כהורים ומחנכים, אנחנו מזהים תזוזות טקטוניות שהמרחב הדיגיטלי, טכנולוגיית המידע והרשתות החברתיות יוצרות, אבל לא בהכרח מעמיקים ומתייחסים למשמעויות ולהשפעות של העידן הזה בהקשרים חינוכיים. המציאות הזאת דורשת מכל אחת ואחד מאתנו לשאול את עצמו את השאלה מה אני יכול לעשות כדי לתת כלים והנחייה לילדי ותלמידי כדי להתמודד עם העידן הזה. או במילים פשוטות יותר- איך לפתח וללמד אוריינות דיגיטלית.


אוריינות היא מילה עם ניחוח מיושן שניתן להתייחס אליה בשני אופנים: בממד הטכני ובממד המהותי. בעוד שתוכניות לימוד רבות מתמקדות בשימוש בכלים דיגיטליים, אני חושב שהממד המהותי קריטי יותר מבחינה התפתחותית, חברתית רגשית וקוגניטיבית. ילדים וילדות בגילאים צעירים מוכשרים בהרבה מאתנו ביכולת שלהם ללמוד כלים דיגיטליים. מספיק להם מבט חטוף ברשת חברתית חדשה כדי ללמוד את החוקים שלה ולהתחיל להשתמש בה ולקחת בה חלק. הצרה היא שאותם ילדים לא בהכרח מבינים מהם הכוחות שפועלים עליהם בעת שהם משתמשים בכלים האלו, איזה מידע נאסף עליהם ומה קורה איתו ומה האינטרס של המפעיל.


כך גם בנוגע למידע, הצריכה שלו והשימוש בו. כשהייתי נער והיו שולחים אותי לכתוב עבודות, הייתי פותח את אנציקלופדיית אביב ושם מוצא את האמת. היום כל אחד יכול לכתוב את האמת שלו באינטרנט ולשכנע אנשים להאמין בה גם אם הוא אינו בר סמכא בתחום. האינטרנט חיבר את העולם, אבל גם הנגיש את המידע לכולם לטוב ולרע ומבלי להבחין בין מידע מהימן למידע כוזב. מי שמבין בקידום אתרים יכול להקים מחר בלוג לכתוב בו תיאוריית קונספירציה על עכברים שהולכים לכבוש את העולם ולהוציא אנשים לרחוב כדי להלחם בהם. זה קורה בעולם שלנו הרבה יותר ממה שאתם יכולים לתאר. מספיק לכתוב ביוטיוב את המילה Conspiracy ולראות את כמות הצפיות כדי להבין עד כמה מדובר בעולם שקשה לברור בו אמת משקר. התנועה הזאת משפיעה ומערערת את כל מערכות החיים שלנו ולכן שם המשחק הוא אוריינות דיגיטלית בדגש על אתיקה.


לפני עשר שנים חשבנו שפייסבוק זה צחוקים, אינסטגרם זה אסתטי וואטספ זה נח. היום אנחנו מתווכחים על האם פייסבוק מאזינה לנו, איך אינסטגרם משפיעה על אידאל היופי ומכניסה נערות לדיכאון ואיך אפשר לחיות עם 80 קבוצות וואטספ שמצפצפות כל היום. אנחנו כבר מבינים יותר טוב מה פספסנו, אבל אני לא בטוח שאנחנו מבינים מספיק מהם האתגרים שלנו לשנים הבאות שבהן נצטרך להתמודד, למשל, עם סוגיות כמו מי יודע יותר טוב למה אני זקוק עכשיו- אני או העוזרת הקולית שלומדת אותי ואת הנטיות שלי וממליצה לי המלצות.


בעת הזו נדרש מכל מי שעוסק בחינוך ומכל אזרח ואזרחית לדעת

- לבדוק מקורות מידע ולהצליב אותם ולברר מי בעל האינטרס שעומד מאחורי מה שאנחנו קוראים - גם כשמדובר בגופים מוכרים

להבין מהם הכוחות שפועלים עלינו - מי מפעיל אותם ומה הוא רוצה מאתנו.

- לעמוד על האיפשורים והמגבלות של כלים טכנולוגיים ורשתות חברתיות ועל ההשפעות שלהם- הם מאפשרים תקשורת טובה ומהירה יותר אבל גם מהווים זירה פוטנציאלית לבריונות, שיימינג, חרמות והתמכרויות.

-לנהל את עצמנו בצורה בטוחה במרחב הדיגיטלי ולדעת לזהות מתחזים והונאות ברשת

ועוד ועוד


הילדים והילדות שלנו לא ילמדו את זה לבד- אנחנו צריכים ללמד אותם את זה. ועכשיו.

אוריינות דיגיטלית חייבת להפוך למקצוע חובה ועיסוק מרכזי של כל מחנך ומחנכת.


למי שמתחשק להרחיב את הדעת בנושא- פרק 11 בפודקאסט הוקלט בדיוק בשביל זה.

ולמי ששואל את עצמו מה אני יכול לעשות בעניין- הקלטתי "חטיף חינוכי" ממוקד ופרקטי עם טיפים והמלצות מאיפה להתחיל.








0 תגובות
bottom of page